مدرسه تابستانی تهران

آخـریــن مطالب

تقدیر از هنرجویان برتر مدرسه تابستانی

تقدیر از هنرجویان برتر مدرسه تابستانی

مدرسه تابستانی تهران که به صورت رایگان و آنلاین دوره‌های فرهنگی و هنری را برای مخاطبان سراسر کشور برگزار می‌کند در حالی وارد چهارمین هفته خود شده است که بنا به گزارش ستاد برگزاری به سه نفر برتر هر دوره مبلغ یک میلیون تومان جایزه پرداخت می‌شود.
با پایان یافتن اولین ماه از مدرسه‌ی تابستانی تهران، شامل دوره‌های آموزشی بازیگری تئاتر، گویندگی و اجرا، داستان‌نویسی، فیلم‌سازی آسان، طنزنویسی، انیمیشن، کتابخوانی، قصه‌های قرآنی، آهنگسازی و ... است، مخاطبان نوجوان و شرکت‌کنندگان در این دوره‌های مجازی آموزش‌های هنری و فرهنگی تا پانزدهم مردادماه فرصت دارند که آثار تمرینی و مشق‌هایی را که از سوی اساتید دوره به عنوان تمرین به هنرجوها پیشنهاد شده، برای بررسی و داوری ارسال کنند.
پس از بررسی آثار رسیده توسط مربیان دوره‌ها، نفرات برتر هر دوره انتخاب و جوایز به آنها اهدا می‌شود.
در مدرسه تابستانی حدود ۶۰ جلسه ویدیوی آموزشی طی پنج هفته منتشر می‌شود که علاقمندان علاوه بر وب‌سایت مدرسه تابستانی به نشانی www.tabestani99.ir، می‌توانند با دنبال کردن صفحات مدرسه تابستانی در اینستاگرام، تلگرام و آپارات با شناسه tabestani99 به صورت رایگان از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند.
شرکت‌کنندگان در این بخش، می‌توانند آثار خود را، نسبت به محتوای درخواستی استاد، در قالب‌ها و فرمت‌های word/doc/docx (برای متن، داستان و طنزنویسی)، mp3 (برای دوره‌هایی چون گویندگی و اجرا)، mp4/mkv برای دوره‌هایی چون بازیگری، فیلم‌سازی آسان و انیمیشن)، jpg/jpjg/ping (برای دوره‌هایی چون انیمیشن) استفاده کنند.
علاقه‌مندان می‌توانند تمرین‌های هرکلاس را به‌طور جداگانه از طریق سایت www.tabestani99.ir برای بررسی اساتید ارسال کنند. برای این منظور، پس از مراجعه به وب‌سایت و انتخاب گزینه‌ی «ارسال کار عملی»، آثار خود را پس از پرکردن فرم مربوطه در فرمت‌های تعیین‌شده ارسال کنند.

ادامه مطلب

مدرسه‌ تابستانی تهران برای ناشنوایان

مدرسه‌ تابستانی تهران برای ناشنوایان

دوره‌های آموزشی هنری «مدرسه‌ی تابستانی تهران» به‌زودی همراه با زبان اشاره نیز منتشر می‌شود.

مجتبی دانشور، مدیرکل آموزش‌های شهروندی معاونت اجتماعی شهرداری تهران در آغازین‌روز انتشار ویدئوهای کلاس‌های آموزش هنر ویژه‌ی نوجوانان، که به‌صورت رایگان و سراسری ارایه می‌شود، از ضبط با ترجمه زبان اشاره برای برخی از این دوره‌ها که مناسب شرایط نوجوانان و دیگر افراد ناشنوا و کم‌شنوا خبر داد.

او با تاکید بر این نکته که تامین محتوا برای اوقات فراغت، خصوصا در ایام شیوع کرونا، باید تمام نوجوانان را دربرگیرد، گفت: تاکنون اغلب امکانات و دوره‌های فرهنگی و هنری مجازی و حضوری، صرفا با نظر به نیازهای بخشی از جامعه تدارک دیده شده و متاسفانه افراد با نیازهای ویژه از این حقوق محروم مانده‌اند. درحالی‌که نگاه برنامه‌سازان دولتی و حتی بخش خصوصی باید برای تمام افراد جامعه با هر شرایط و نیازی تعریف شده باشد.

وی گفت: مدرسه‌ی تابستانی تهران شامل دوره‌های آموزش هنر برای نوجوانان است، و بدون نیاز به ثبت نام یا پرداخت هزینه، سعی کرده‌ایم که برای تمامی کسانی که صرفا به اینترنت دسترسی دارند (در هرکجای ایران و جهان که هستند) مفید باشد. با همین رویکرد، تعدادی از کلاس‌های این مدرسه مانند نویسندگی، طنز، انیمیشن،فیلم‌سازی با موبایل و مهارت‌های شهروندی با زبان اشاره درحال ضبط است که به‌زودی و به ترتیب در سایت و شبکه‌های اجتماعی این مدرسه منتشر خواهد شد.

دانشور با اشاره به همکاری متخصصانی از میان ناشنوایان و کم شنوایان در ترجمه‌ی این کلاس‌ها‌ به زبان اشاره، تاکید کرد: انتخاب عناوین و نیز شکل ارائه‌ی این بخش از مدرسه‌‌ی تابستانی تهران نیز با همفکری کارشناسان این حوزه صورت گرفته است.

ویدئوهای «مدرسه‌ی تابستانی تهران» به‌طور رایگان در آدرس www.tabestani99.com و همچنین شناسه‌ی @tabestani99 در پتلفرم‌هایی چون آپارات، اینستاگرام، و... در دسترس عموم قرار دارد.

ادامه مطلب

مهتاب نصیرپور و منصور ضابطیان در مدرسه تابستانی

مهتاب نصیرپور و منصور ضابطیان در مدرسه تابستانی

در برنامه هفته اول طرح مدرسه تابستانی که از روز شنبه آینده آغاز می‌شود بازیگری تئاتر با مهتاب نصیرپور و گویندگی و اجرا توسط منصور ضابطیان به صورت آنلاین و رایگان تدریس می‌شود.

در این طرح که به مدت پنج هفته ادامه دارد دوره‌های آموزشی فرهنگی و هنری مختلفی پیش‌بینی شده است، استادان به‌نام هر حوزه طی پنج جلسه مفاهیم پایه‌ای هر حوزه را در قالب ویدیوهای آموزشی برای گروه سنی نوجوان تدریس می‌کنند.

منصور ضابطیان در خصوص تاثیر آموزش‌های آنلاین بر مخاطبان نوجوان می‌گوید: «این دوره‌ها می‌تواند راهی پیش پای نوجوانان بگذارد تا علاقه خود را بشناسند و محک بزنند و یا استعداد خود را کشف کنند. در واقع با نباید توقع داشت مخاطب با دیدن پنج ویدیوی آموزشی در مدرسه تابستانی گوینده، بازیگر یا قصه‌نویس شود و هدف مدرسه تابستانی هم این نبوده.»
او با اشاره به شیوع ویروس کرونا و خانه‌مانی بسیاری از نوجوانان هدف این دوره‌ها رساندن محتوای مناسب آموزشی به نوجوانان سراسر کشور می‌داند تا بتوانند استعدادهای خود را بشناسند یا به شکل اولیه با حوزه مورد علاقه خود روبرو شود.

ضابطیان مزیت برگزاری این دوره‌ها آنلاین و همچنین رایگان بودن آن عنوان و اضافه می‌کند: «برای من بسیار خوشحال کننده است که نوجوانی در یک روستای محروم و دور افتاده که امکان تجربه حضوری چنین دوره‌هایی را ندارد از این طریق می‌تواند به چنین آموزش‌هایی دست پیدا کند و غایت آرزوی من این است که سال‌ها بعد یک نفر بگوید تجربه تماشای دوره شما در مدرسه تابستانی سال ۱۳۹۹ باعث شد مسیر زندگی من تغییر کند.

مهتاب نصیرپور که مدرس کارگاه نمایش است در خصوص تجربه خود می‌گوید: «تجربه جالبی بود. برخلاف آنچه که بنده در کارگاه‌های بازیگری خود برای هنرجویان می‌گویم و تجربه تدریس در مدرسه تابستانی چون جلوی دوربین قرار گرفته بودم و مباحث به صورت منقطع ضبط می‌شد شبیه یک تجربه سینمایی بود.»

به گفته این مدرس بازیگری، هنرهای نمایشی جزو هنرهای جمعی است و برخلاف هنرهایی مانند قصه‌نویسی یا نوازندگی چندان نمی‌شود به صورت آنلاین آموخت چون باید شما در کارگاه و در تعامل با دیگر هنرجویان و استاد تمرین کنید. اما هدف ما از این دوره آشنایی نوجوانان با اصول پایه‌ای بازیگری نمایش است.

نصیرپور در مورد تجربه تدریس برای گروه سنی نوجوان هم می‌گوید: «کار با آنها بسیار سخت است. چون در ابتدای راه هستند و نسبت به مسائل حساس و شکننده و نحوه تدریس به آنها با بزرگسالان کاملا متفاوت است. اما از طرفی بسیار جذاب است چون بهترین دوران برای آغاز هر کار هنری است و می‌تواند در آینده آنها تاثیر بسزایی داشته باشد.»

منصور ضابطیان هم سال‌ها سابقه تدریس گویندگی دارد مانند نصیرپور معتقد است تجربه تدریس در مدرسه تابستانی تجربه‌ای جدید و جالب توجهی برایش بوده است. او که سابقه اجرا در برنامه‌های مختلف صدا و سیما را داراست ادامه می‌دهد: «در دوره‌های آموزش گویندگی شما با افرادی که سر کلاس نشسته‌اید تعامل رو در رو دارید و خب برای اولین بار بود که من به این صورت تدریس می‌کردم.»

در مدرسه تابستانی قرار است ويديوهای آموزشی شامل بازیگری تئاتر، انیمیشن، گویندگی و اجرا، موسیقی، طنز، داستان‌نویسی، قرآن و فیلمسازی در اختیار مخاطبان قرار گیرد که در مجموع حدود ۶۰ جلسه ویدیوی آموزشی در نظر گرفته شده که طی پنج هفته منتشر خواهد شد.

مدرسه تابستانی از روز شنبه آینده (هفتم تیرماه) آغاز خواهد شد و در هفته اول از روز شنبه تا چهارشنبه در ساعت ۱۰ صبح کارگاه نمایش توسط مهتاب نصیرپور و محمد رحمانیان و از ساعت ۱۶ دوره گویندگی و اجرا توسط منصور ضابطیان تدریس خواهد شد.

علاقمندان برای حضور در مدرسه تابستانی و تماشای دوره‌ها کافی است به وب‌سایت مدرسه تابستانی به نشانی www.tabestani99.ir و یا صفحات مدرسه تابستانی در اینستاگرام، تلگرام و آپارات با شناسه tabestani99 مراجعه کنند.

ادامه مطلب

آموزش فرهنگی و هنری رایگان در «مدرسه تابستانی»

آموزش فرهنگی و هنری رایگان در «مدرسه تابستانی»

معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با همکاری جمعی از اهالی فرهنگ و هنر طرح مدرسه تابستانی را به اجرا می‌گذارد. هدف از اجرای این طرح پر کردن اوقات فراغت نوجوانان به صورت رایگان در فصل تابستان و با توجه به تعطیلی آموزشگاه‌ها و مراکز فرهنگی به علت شیوع بیماری کرونا است.

محمدرضا جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اعلام این خبر افزود: در ماه‌های گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و خانه‌مانی کودکان و نوجوانان، توجه به نیازهای آموزشی فوق برنامه مورد توجه این معاونت قرار گرفت که یکی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته، طراحی و تولید محتوای آموزشی ویدیویی برای کودکان و نوجوانان سراسر ایران تحت عنوان مدرسه تابستانی است.

به گفته جوادی یگانه، در این طرح حدود ۶۰ ویدیوی آموزشی به مدت ۵ هفته پخش خواهد شد. معاون شهردار تهران در خصوص عناوین دوره‌های آموزشی نیز گفت: استادان مشخص شده‌اند و اکنون در مرحله تولید دوره‌ها هستیم که شامل بازیگری تئاتر، انیمیشن، گویندگی و اجرا، موسیقی، طنز، داستان نویسی، قرآن، فیلمسازی با موبایل و خاطره نویسی است. استادان این دوره‌ها همگی از افراد صاحب‌نظر در حوزه خود هستند و قطعا حضور در این دوره‌ها که رایگان است، می‌تواند بخشی از نیاز فرهنگی و آموزشی مناسب نوجوانان را در شرایط فعلی تامین کند.

ادامه مطلب

زمان آغاز و شیوه پخش «مدرسه تابستانی تهران» مشخص شد

زمان آغاز و شیوه پخش «مدرسه تابستانی تهران» مشخص شد

از روز شنبه هفتم تیرماه ویدیوهای آموزشی مدرسه تابستانی تهران در وب سایت مدرسه تابستانی به نشانی www.tabestani99.ir و صفحات مجازی این دوره‌ها در اینستاگرام، آپارات و تلگرام در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

مدیرکل آموزش شهروندی شهرداری تهران با اعلام این خبر گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و توصیه به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در ماه‌های گذشته بسیاری از نوجوانان در کنار دیگر اعضای خانواده مجبور به خانه‌مانی شده‌اند. این موضوع در کنار آغاز فصل تابستان و نیاز این رده سنی به آموزش‌های فرهنگی و هنری باعث شکل گرفتن ایده آموزش‌های آنلاین رایگاه فرهنگی و هنری برای کودکان و نوجوانان سراسر کشور شد.

مجتبی دانشور با اشاره به اینکه در این دوره‌ها قرار است ويديوهای آموزشی شامل بازیگری تئاتر، انیمیشن، گویندگی و اجرا، موسیقی، طنز، داستان‌نویسی، قرآن، فیلمسازی با موبایل و خاطره نویسی در اختیار مخاطبان قرار گیرد، اضافه کرد: در مجموع حدود ۶۰ جلسه ویدیوی آموزشی در نظر گرفته شده است که هر هفته ۱۲ ویدیو منتشر می‌شود و این دوره‌ها که از شنبه هفته آینده (هفتم تیرماه) آغاز خواهد شد به مدت پنج هفته ادامه خواهد داشت.

او در خصوص ابزارهای نمایش این دوره‌ها نیز گفت: علاوه بر وب‌سایت مدرسه تابستانی به نشانی www.tabestani99.ir، مخاطبان می‌توانند در صفحات مدرسه تابستانی در اینستاگرام، تلگرام و آپارات با شناسه tabestani99 دوره‌ها را دنبال کنند.
مدیرکل آموزش شهروندی شهرداری تهران با اعلام اینکه در کنار برگزاری دوره‌های فرهنگی و هنری که همگی توسط استادان مطرح این حوزه‌ها تدریس خواهد شد، افزود: با توجه به اهمیت آموزش مفاهیم شهروندی پیش‌بینی شده تا پنج جلسه آموزشی نیز در خصوص این مفاهیم در مدرسه تابستانی برگزار شود.

به گفته دانشور، پر کردن اوقات فراغت نوجوانان با محتوای کاربردی و جذاب در تابستان ۹۹ و همچنین عدالت آموزشی و برخورداری تمام نوجوانان ایران از این آموزش‌ها که به تلفن‌های همراه هوشمند و اینترنت دسترسی دارند از اهداف اصلی طرح «مدرسه تابستانی تهران» است.

ادامه مطلب

تجربه فرهاد حسن‌زاده پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان از حضور در مدرسه تابستانی

تجربه فرهاد حسن‌زاده پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان از حضور در مدرسه تابستانی

فرهاد حسن‌زاده، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان و طنزنویس که در سومین هفته مدرسه تابستانی تهران تدریس دوره طنزنویسی را بر عهده دارد معتقد است این نوع آموزش‌های آنلاین از راه دور می‌تواند فرصتی تازه در اختیار افراد ساکن در نقاط کمتر برخوردار بگذارد.
فرهاد حسن‌زاده در خصوص تجربه خود از تدریس در مدرسه تابستانی تهران می‌گوید: این اولین تجربه من در آموزش آنلاین بود و بیشتر تجارت من بر می‌گردد به برگزاری کارگاه‌های آموزشی که با حضور هنرجویان برگزار می‌شد. البته فضای کارگاهی بسیار متفاوت‌تر است چون در آنجا هنرجو و استاد در تعامل مستقیم هستند. معلمی در هر صورت کار سختی است و من با اینکه معلم نیستم، اما تلاش می‌کنم در آموزش روش خودم را پیدا کنم.
این نویسنده کودک و نوجوان با تقدیر از معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران برای برگزاری مدرسه تابستانی تهران و اینکه به سادگی از کنار تابستان کرونایی نوجوانان نگذشته است، می‌گوید: با این دوره‌ها فاصله‌ها برداشته شده و کودکان و نوجوانان در شهرها و روستاهای کوچک که بیش از سایرین نیاز به چنین آموزش‌هایی دارند حالا می‌توانند از محتوای مدرسه تابستانی استفاده کنند.
به گفته این طنزنویس، از سوی دیگر محتوای آموزشی در مدرسه تابستانی با آموزش خشک مدارس آموزش و پرورش متفاوت است و افراد باتجربه‌ای به عنوان مدرس در این دوره‌ها حضور دارند باعث ایجاد علاقه در مخاطب کودک و نوجوان می‌شود. هنگامی که مخاطب با چهره و نام مدرس آشناست و او را به عنوان فردی باتجربه در این حوزه می‌شناسد، باعث می‌شود با علاقه بیشتری این دوره‌ها را دنبال کند.
حسن زاده در ادامه با اشاره به شیوع بیماری کرونا و خانه‌مانی خانواده‌ها و به خصوص کودکان و نوجوانان می‌گوید: شاید برای بزرگترها راحت‌تر باشند که در خانه بمانند، اما نوجوانان سرشار شور زندگی هستند این دوره‌ها شاید کمک کند بذر ارزشمندی در نهاد آنها کاشته شود. چه خوب است از هنرهای دیگر که آموزش آنها محدود است نیز استفاده شود و اینکه حاضران در این دوره‌ها باید تکالیف را به وب‌سایت مدرسه تابستانی ارسال کنند هم امتیاز دیگری است که باعث می‌شود ارتباط دو سویه شکل بگیرد.
این پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان می‌گوید: بنده سال گذشته یک کارگاه آموزشی برگزار کردم که حدود ۳۰ درصد آنها به سختی از شهرستان آمده بودند و تعداد بسیار زیادی نیز نتوانستند در آن دوره شرکت کنند. حالا با مدرسه تابستانی تهران نه تنها محدودیتی برای استفاده کودکان و نوجوانان سراسر ایران وجود ندارد، بلکه فرزندان ایرانیان خارج از کشور نیز برای اولین بار می‌توانند مخاطب این دوره‌ها باشند.
حسن‌زاده در پایان می‌گوید: در این دوره تلاش کردم مخاطب را با مفاهیم اولیه طنزنویسی آشنا کنم. ممکن است مخاطب با مشاهده این دوره‌ها بتواند استعداد خود را کشف کند. اما من فکر می‌کنم این کافی نیست و باید بستری فراهم شود تا تولیدات مخاطبان و خروجی آنها از این دوره‌ها هم در جایی منتشر شود. این موضوع می‌تواند باعث تشویق آنها شده و راه را برای بروز استعداد آنها بیشتر فراهم کند.

ادامه مطلب